U bent hier   >   home   >   E-mailing

Nieuwe regels e-mailings

 

Door: De Ondernemer
Gepubliceerd: woensdag 7 december 2011 16:27
Update: donderdag 8 december 2011 09:28

 

Nieuwe strenge regels voor het versturen van e-mail aan klanten en organisaties gaan in per 1 januari 2012.
De Code E-mail vervangt bestaande codes voor commerciële e-mail, meldt Sprout.nl woensdag.

Boetes van de Opta en de Reclame Code Commissie kunnen oplopen tot 450.000 euro. Cendris, marketingspecialist, heeft een checklist voor ondernemers gemaakt:

1. Het verschil tussen zakelijk en particulier verdwijnt. Van beide is vooraf ondubbelzinnige toestemming nodig voor het benaderen via e-mail.

2. De ontvanger moet direct kunnen zien van welk bedrijf de e-mail vandaan komt.
Versturen onder de naam van een privépersoon mag niet meer.
In veld 'afzender' moet de naam van het verzendende merk of bedrijf staan.

3. Je mag geen mailings meer versturen van een noreply-adres.
De ontvanger van een e-mail moet altijd direct kunnen antwoorden.

4. Bij het inschrijven moet de ontvanger van een nieuwsbrief duidelijk geïnformeerd worden over de bedoeling van de e-mails en hoe vaak je een bericht gaat versturen.

5. Automatisch vinkjes zetten voor het ontvangen van een nieuwsbrief mag niet meer.
Ontvangers moeten ondubbelzinnig hebben aangegeven dat ze de mailings willen hebben.

6. Het aanmelden bij een nieuwsbrief mag niet meer automatisch gebeuren als de klant bijvoorbeeld akkoord gaat met je algemene voorwaarden of je privacystatement.

7. Afmelden van een mailing moet simpel en direct kunnen en zo snel mogelijk verwerkt worden.

8. Bijlagen mogen niet groter zijn dan 150 kilobyte in totaal.

9. Downloadlinks in een e-mail moeten duidelijk aangeven hoe groot het bestand is en welk type bestand het is.

Voor meer details is het raadzaam de officiële Code E-mail te bestuderen.

 


 

Download link PDF Code-Reclame-via-Email.pdf